Poliuretanowe powłoki ochronne w motoryzacji – wytrzymałość, która ma znaczenie

Technologie zapewniające poliuretanowe powłoki ochronne już od wielu lat stosowane są na szeroką skalę nie tylko na świecie, ale i również w Polsce. Już od pewnego czasu trend ten staje się coraz bardziej popularny również w całej Europie. Pomimo że poliuretanowe powłoki ochronne posiadają bardzo duży zakres zastosowania, to w przypadku motoryzacji wykorzystuje się je do zabezpieczania powierzchni auta przed czynnikami zewnętrznymi, na które są narażone w czasie jazdy.

 Obszary, w jakich stosowane są poliuretanowe powłoki ochronne:

– całe nadwozia pojazdów, 

– karoserie samochodów terenowych,

– powierzchnie narażone na korozję i uszkodzenia mechaniczne,

– przestrzenie ładunkowe w busach i Vanach,

– rampy wjazdowe/najazdowe, powierzchnie transportowe pojazdów typu laweta,

– renowacja nadwozi, zderzaków, przyczep,

– skrzynie ładunkowe naczep, przyczep i pick-upów,

– stopnie, bagażniki dachowe, osłony koła zapasowego.

 Poliuretanowe powłoki ochronne, dzięki wykorzystaniu swoich właściwości mechanicznych doskonale nadają się do zabezpieczania powierzchni przed uszkodzeniami powstałymi w wyniku transportu ciężkich ładunków, które posiadają nieregularne kształty i w warunkach intensywnego użytkowania pojazdów. Stąd stosuje się je najczęściej w pojazdach takich, jak furgon lub pick-up, jak i również w elementach karoserii wszelkiego rodzaju samochodów eksploatowanych w trudnych warunkach terenowych, podczas gdy ryzyko zabrudzeń, zawilgocenia oraz związanych z tym korozji, a także otarć i uszkodzeń powstałych od uderzeń kamieni lub gałęzi drzew, jest stosunkowo wysokie.

Od niedawna zaczęto stosować również dwukomponentowy poliuretanowy środek ochronny, który posiada efekt strukturalny. Ponadto jest to środek, który posiada doskonałą odporność na działanie:

– chemiczne

– mechaniczne

– warunków atmosferycznych

– korozji

A także właściwości takie, jak:

– absorbowanie uderzeń,

– funkcje antypoślizgowe,

– odporność na zarysowania,

– redukcja hałasu i wibracji,

– ułatwienie utrzymania czystości,

– uszczelnia- chroni przed wodą.

 Jest to preparat, który może być stosowany na wiele różnych podłoży. Proces aplikacji w tym przypadku może odbywać się na dwa różne sposoby: pierwszy z nich może być wykonywany za pomocą pistoletu UBS, a drugi za pomocą pistoletu konwencjonalnego zasilanego grawitacyjnie. Użytkownik sam decyduje, jaki efekt strukturalny chciałby uzyskać. Zmiana rozmiaru dyszy, ciśnienia lub odległości, powoduje zmianę w końcowym wyglądzie powłoki.

 

 

Leave a Reply